2. حجاب براى سالم ماندن روح انسانها قرار داده شده است: (ذلکم اطهر لقلوبکم وقلوبهن).
3. جلباب (ل چادر) افزون بر تکلیف، حقى بوده براى خانمهاى پاکدامن که در ابتداء، جنبه حق بودن آن برترى داشته است.
4. پیش از آمدن حکم حجاب، زنان ، غیر از سروگردن، گریبان و دستها را تا حدود آرنج، باقى بدن خود را مىپوشاندهاند. ظاهر بودن کمر، سینه، رانها و... رایج نبوده است. بنابراین، گروههاى استثناء شده، همان جاهایى که به طور معمول نمىپوشاندهاند مجاز هستند که نگاه کنند و جایز بودن نگاه کردن به رانها، سینه، ساقهاى پا و... از آیه به دست نمىآید.
5. حکم حجاب، حکم فراگیر است و گروههاى استثناءشده به خاطر ضرورت و... بوده است.
6. اصل در مساله حجاب، جداسازى کامل محیط مرد و زن از یکدیگر است، به گونهاى که هر دو بتوانند در جامعه به کار و تلاش بپردازند و تماسها و برخوردها دراندازه بسیار کمى باشد.
7. حجاب و پوشش، مسالهاى شخصى است و بازشناسى «ماظهر» و ضرورتها به عهده خود افراد است و از این آیات حکم و وظیفهاى براى مسؤولان امر و متولیان امور روشن نشد.
8. در این آیات هیچ بحثى درباره «مادر همسر» مطرح نشد و از هیچ یک از واژگان آیات روشن نشد که داماد مىتواند به مادر همسر خود نگاه کند.
بله، از آیه 32 سوره بقره روشن مىشود: ازدواج با مادر همسر حرام است، همان گونه که ازدواج با مادر، خواهر، دختر، عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر حرام است، ولى ملازمهاى بین حرام بودن ازدواج با حلال بودن نگاه کردن وجود ندارد.
پىنوشتها:
1. سوره «احزاب»، آیه 35.
2. همان، آیه 23 33.
3. تفسیر «مجمعالبیان»، امین الاسلام طبرسى، ج7 863/8.
4. سوره «احزاب»، آیه 55.
5. «وسائل الشیعه»، ج14، باب 129، از ابواب مقدمات النکاح، ج1/171 - 172.
6. همان، ح4.
7. تفسیر «مجمعالبیان»، ج7 -8/368.
8. تفسیر «روحالمعانى»، آلوسى بغدادى، ج12/107، دار احیاء التراث العربى، بیروت.
9. سوره «احزاب»، آیه 59.
10. همان، آیه 6.
11. همان، آیه 32.
12. تفسیر «الدر المنثور»، سیوطى، ج5/221.
13. همان.
14. همان.
15. همان.
16. همان.
17. «نهجالبلاغه»، صبحى صالح، نامه 31، آخر نامه.
18. تفسیر على بن ابراهیم قمى، ج2/196.
19. تفسیر «روحالمعانى»، ج2/127.
20. تفسیر «الدرالمنثور»، ج5/221.
21. تفسیر «روحالمعانى»، ج12/127.
22. تفسیر «مجمعالبیان»، ج7 - 8/369.
23. تفسیر «المیزان»، علامه طباطبایى، ج16/339.
24. تفسیر «الکاشف»، محمد جواد مغنیه، ج6/239.
25. «قاموس قرآن»، سید على اکبر قرشى، ماده جلباب، دار الکتب الاسلامیه.
26. «بحارالانوار»، علامه مجلسى، ج10/55، ح2.
27. همان، ج32،تحقیق محمد باقر محمودى،237،ح190 وزارت ارشاد.
28. همان، ج41/227، ح37.
29. همان، ج75/233، ح1.
30. همان، ج78/11، ح70.
31. همان، ج68/35، ح74.
32. همان، ج79/76، ح5.
33. سوره «احزاب»، آیه 60.
34. تفسیر «الکاشف»، محمد جواد مغنیه، ج6/239.
35. تفسیر «المیزان»، ج16/339.
36. تفسیر «روحالمعانى»، ج12/127.
37. تفسیر «الکشاف»، ج3/560.
38. «فروع الکافى»، ج7/290، ح1، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت.
39. همان291/، ح5.
40. «تاریخ قرآن»، دکتر محمد رامیار/674، امیرکبیر.
41. همان/672.
42. تفسیر «مجمعالبیان»، ج7 - 8/130.
43. تفسیر «نورالثقلین»، ج3/588; «کافى»، ج5/521، ح5.
44. تفسیر علىبن ابراهیم قمى، ج2/101.
45. تفسیر «روحالمعانى»، ج10/204، دارالفکر، بیروت.
46. «الدر المنثور»، ج5/42.
47. تفسیر «نورالثقلین»، ج3/589، ج95/590، ح105.
48. همان590/، ح103.
49. تفسیر «الدرالمنثور»، ج5/42.
50. تفسیر «مجمعالبیان»، و دیگر تفسیرها، ذیل آیه.
51. تفسیر «نورالثقلین»، ج3/588، ح93.
52. تفسیر «روحالمعانى»، ج10/209.
53. سوره «مؤمنون»، آیه 1 - 6.
54. تفسیر «مجمعالبیان»، ج7-8/138.
55. همان.
56. سوره «احزاب»، آیه 32.
57. تفسیر «علىبن ابراهیم قمى»، ج2/101; تفسیر «نورالثقلین»، ج3/592، ح119.
58. تفسیر «نورالثقلین»، ج3/621، ح229.
59. همان/622، ح231.
60. تفسیر «الدر المنثور»، ج5/75.